воскресенье, 30 сентября 2018 г.

Frankrike vann Mixstafetten



Efter en mycket imponerande laginsats så vann Frankrike(Marie Laure Brunet, Sylvie BecaertVicent Defranse och Simon Fourcade). De gjorde en stabil insats på skjutvallen och behövde bara använda 6 extraskott.

Brunet är en mycket bra skytt och visade det återigen. Jag är överraskad att Beacert gjorde en så bra sträcka som hon gjorde, framförallt att hon lyckades i sitt stående skytte och hon åkte faktiskt ifrånOlofsson-Zidek på slutet. Defranse sköt fullt i sitt stående skytte och tog Frankrike till ledningen inför sista sträckan. Deras sista man förde sedan laget till seger. Jag tycker att det är roligt att Fourcade fick revansch idag(han var ju bara 0,8 sekunder ifrån en bronsmedalj i distanstävlingen).

- Jag gillar det här stället väldigt mycket. Jag brukar ofta göra bra tävlingar i Pyeongchang. Jag gillar också att vinna tilsammans med andra, sa Marie Laure Brunet till biathlonworld.com

Sverige gjorde en mycket bra tävling och med bara 3 extra skott på hela laget så slutade man på en fantastisk andra plats. Helena Jonsson körde första sträckan. Hon sköt fullt på skjutvallen och åkte också bra i spåret, men hon var sliten efter gårdagens distanstävling.

- Helt sanslöst. Men jag var seg i benen, jag trodde nästan jag skulle dö, sa Helena Jonsson till SVT.

Anna Carin Olofsson-Zidek åkte andra sträckan.. Hon gjorde det bra men var också hon sliten efter den senaste tävlingen. 

David Ekholm är jag mest imponerad av idag. Fantastiskt skytte(0+0) och hans fart i spåret var också bra. 

- Det här är helt sjukt, sa David Ekholm

Carl Johan Bergman som har känt sig väldigt formsvag under VM körde den sista sträckan. Skjutmässigt så gjorde han det bra. Men det märktes väldigt tydligt att han inte är i form. Han var helt slut när han hade gått i mål och han orkade inte vara med på intervjun med övriga laget under SVT:s sändning. Det här kanske var det sista vi såg av honom under VM, jag hoppas inte det!

Tyskland blev trea i tävlingen. Andrea Henkel, Simone Hauswald, Arnd Peiffer och Michael Greis åkte i det tyska laget. Henkel verkade vara , precis som svenskorna sliten efter gårdagens tävling. Hauswaldgjorde en okej insats, jag tycker dock att hon missar för mycket på skjutvallen och bör därför inte vara med i damstafetten om alla är friska. Man kan ju inte annat än imponeras av Arnd Peiffer som gjorde en mycket bra tävling(det var ju hans första i VM sammahang i karriären och jag antar att han är väldigt glad över att ha vunnit en bronsmedalj). Michael Greis var väldigt nära att åka i kapp Bergman på sista sträckan men svensken lyckades hålla undan. Tyskland var 2,8 sekunder efter Sverige och 9 sekunder efter Frankrike.

Två nationer som kanske var de största förhandsfavoriterna nämligen Norge och Ryssland misslyckades på skjutvallen. För Norges del så fick Anne Ingstadbjoerg 1 straffrunda i sitt stående skytte och då försvann lagets chanser att ta en medalj. Ryssland floppade också. Svetlana Sleptsova var nästan 1 minut efter på sin sträcka(hon åkte första sträckan) och man såg att hon inte alls är i bra form. Hon har haft ett väldigt tungt VM så här långt.

Imorgon så kommer mina införrapporter angående lördagens tävlingar att publiceras!

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Inför Herrarnas VM-distanstävling

Imorgon så ska herrarna köra sin tredje av totalt fyra distanstävlingar den här säsongen.  Michael Greis (bilden) och  Maxim Tchoudov  ...